Syfte
IndustriForums syfte med inköpsnätverket är att du skall inspireras, utvecklas i din yrkesroll och få möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor.
Du får inte minst en bredare referensram kopplat till din yrkesroll och ditt eget företags nuläge genom att besöka andra företag.
Målgrupp
Inköpschefer och inköpare
Fakta tider
Fyra heldagsträffar under tolv månader kl. 09.00-15.00.
Pris
9 200 kr exkl. moms.
Medlemsföretag i IndustriForum deltar kostnadsfritt.
Priser gäller för fyra tillfällen under 12 månader fr o m första träffen.
I priset ingår fika, lunch och dokumentation i filformat. Eventuell litteratur tillkommer.
Nöjd kundgaranti – Är du inte nöjd efter första träffen får du deltagaravgiften tillbaka eller byta till annat nätverk utan kostnad.
Teman och upplägg på träffarna
Studiebesök och föreläsningar med teman som belyser inköpsavdelningens roll i företaget. Exempel på teman:
- Förhandlingsprocessen
- Hur fastställa ett arbetssätt som gör att företaget får max output i varje förhandling?
- Hur säkra att alla inköpare jobbar enligt fastställt arbetssätt?
- Nyckeltal för inköpsavdelningen
- Vilka nyckeltal driver utvecklingen mot företagets totala mål?
- Hur hantera ”motsägelsefulla” mål, tex lagervärde/loh vs servicegrad?
- Vad mäts, och varför? Hur mäta, hur följa upp?
- Leverantörer på en begränsad leverantörsmarknad
- Hur jobba med leverantörer där det finns en eller få ”jättar” att välja bland?
- Hur driva utvecklingen och få den attention vi vill ha?
- Leverantörsbedömningar/audits/fabriksbesök
- Hur/på vilka parametrar ska leverantörer bedömas?
- Hur verifiera att lämnade uppgifter stämmer? Besöka själv eller använda extern hjälp?
- Hållbarhet
- På vilka sätt kan inköpsavdelningen jobba med hållbarhetsfrågor, förutom de lagstadgade och uppenbara frågorna?
- Hur kan vi dra nytta av vad våra leverantörer redan har gjort, och dra nytta av det i vår egen verksamhet?
- SCM-system
- Hur systematisera inköpsarbetet och göra det mindre personberoende (minimera riskerna att information och kunskap om en leverantör stannar ”i huvudet” på en inköpare?
- Vilka system finns och vad har vi för erfarenhet av dem?
Nätverket sätter tillsammans årets teman vid första träffen varje säsong.
Fakta tider
Fyra heldagsträffar under tolv månader kl. 09.00 – 15.00 vid följande tillfällen.
2024 | Datum | Tema | Plats |
---|---|---|---|
Träff 1 | 7 februari | Leverantörsbedömning | Isiflo AB, Gnosjö |
Träff 2 | 16 maj | Digitalisering och AI ur ett inköpssperspektiv. | IndustriForum, Jönköping |
Träff 3 | September | Återkommer med tema. | Återkommer med plats |
Träff 4 | November | Återkommer med tema. | Återkommer med plats |
Mika Leppämäki
Ledare för nätverket
Mika jobbar idag som inköpschef på Trelleborg Mixing Forsheda AB.
Tidigare har han jobbat inköpschef på Isiflo AB och som Supply Chain Manager på Proton Lighting AB
Mika når du på mika.leppamaki@trelleborg.com
Anmälan och information
Anmälan gör du via formuläret här nedan på hemsidan. Mer information kan du få av Thomas Johansson, 073-679 38 68 eller thomas.johansson@industriforum.se