Förbättra ditt företags utvecklingsform 2019 – Executive Introduction!
Att leda strategiskt kvalitetsarbete liknar idrott på det sättet att vill man bli bättre, så måste man träna.
Om du under 2016 vill komma i ett läge där du regelbundet levererar förbättringar på utsatt tid, med funktionalitet som möter eller överträffar dina kunders förväntningar och med en kvalitet som bygger förtroende – Då gäller det att dina utvecklingsmuskler (ledningsgruppen) är i topptrim.
Med IndustriForum startpaket för bättre utvecklingsform har du nu chansen att få en bra start på din träning. Ett paket, som innehåller allt du behöver för att komma igång och ta nästa steg.
I vårt paketerbjudande för bättre utvecklingsform ingår:
- Introduktion för ledningsgruppen
- Två dagars strategianalys
- Reslutat uppföljning/workshop
Ta temperaturen på er ”potential” – två dagars strategianalys
Vill du att vi skall kontakta dig fyll i nedanstående formulär och skicka till oss.
Vad är LEAN?
Lean är en metod för verksamhetsutveckling där fokus är att skapa maximalt kundvärde baserat på de resurser som finns. Det finns en mängd skäl till att satsa på Lean: det förenklar, ökar kvaliteten för kunden och ökar lönsamheten.
Ökad konkurrenskraft, nöjdare kunder och ett större engagemang bland alla som arbetar i företaget, låter det bra?
Det är ändå bara en handfull av de positiva effekter man får när man börjar fokusera på ständig förbättring samtidigt som man tänker långsiktigt och engagerar hela personalen i förbättringarna. Därigenom får man flera vinnare.
LEAN är en företagsfilosofi med ursprung i Toyota. Lean är ett sätt att tänka, att arbeta och att förhålla sig till problem. Idag används LEAN framgångsrikt för att utveckla verksamheten inom bland annat industri, sjukvård och lantbruk. LEAN finns till för att skapa mer värde åt kunden, företaget, medarbetaren och samhället. Metoden har utvecklats under många år och grundar sig på långsiktighet, enkelhet och sunt förnuft. En stor del av det vi gör när vi arbetar är slöserier som inte skapar värde för någon. LEAN går ut på att lära sig att se och att steg för steg ta bort dessa slöserier genom att jobba smartare.
Begreppet har fått sitt namn från engelskans ”lean meat” dvs. kött utan fett, och är en metafor till de mål som man vill att organisationer ska arbeta mot.
LEAN går inte ut på att arbeta snabbare eller att göra stora investeringar. Istället investerar man tid i förbättringsarbete och lösning av problem från grunden för att de inte ska komma tillbaka. Lösningarna ska t ex bestå av bättre arbetssätt som alla i företaget tagit fram gemensamt, rutiner som från början hindrar att man gör fel, ”det ska vara lätt att göra rätt”. På sikt förbättras lönsamheten.
- Helhetssyn – En överblick över alla processerna i företaget med en samstämd ledningsgrupp, en gemensam vision för förbättringsarbetet, gemensamma värderingar, en strategi för förbättringsarbetet och chefen på plats i verksamheten.
- Teamarbete – Teamet tillsammans når större framgång än individen själv.
- Visualisering – Lättare att se om det blir fel. Det är felen vi vill rätta till inte det som vi gör rätt.
Vi hjälper er!
att ta de rätta greppen för att nå resultat och arbetar efter bilderna nedan.
- Lean – Gör avvikelser till framgång (www.partdevelopment.se)
- Att leda med Lean (ISBN 978-91-7251-076-0)
- Detta är Lean (ISBN 978-91-86797-07-02)
- Lean handbok för service och tjänster (ISBN 978-91-633-2564-9)
- Lära sig se (ISBN 91-974136-1-5)
- Målet (ISBN 91-7332-647-x)
- Ledarskap (ISBN 978-91-633-8142-3)
- Det värdefulla engagemanget (ISBN 978-91-86401-06-1)
- Att spela på bästa fot (ISBN 978-91-46-22392-4)
- Myten om moroten (ISBN 978-91-7092-159-9)
- Respekten för Människan (ISBN 978-91-637-2922-5)
Boktips från Jan Helling, Helling Group AB:
- Bicheno John, The New Lean Toolbox, PICSIE Books, Moreton Press, Tredje utgåvan 2004 Conner Gary
- Lean Manufacturing for the small shop, Society of Manufacturing Engineers 2001
- Dennis Pascal, Lean Production Simplified, Productivity Press 2002
- Fujimoto Takahiro , The Evolution of a Manufacturing System at Toyota Oxford University Press 1999
- Henderson Bruce, Larco Jorge, Lean Transformation. How to change your business into a Lean Enterprise Oaklea Press 1999
- Hino Satoshi, Inside the Mind of Toyota. Management Principles for Enduring Growth, Productivity Press 2005
- Lareau William,Lean Leadership. From Chaos, to Carrots, to CommitmentTower II Press 2000
- Liker Jeffrey ,Becoming Lean – Inside stories of US Manufacturer Productivity Press 1998, The Toyota Way och The Toyota Way Fieldbook, McGraw-Hill 2004 resp. 2005
- McCormack Richard, Lean Machines, Learning from the leaders of the next industrial revolution, Publishers & Producers 2002
- Monden Yasuhiro, Toyota Management System. Linking the Seven Key Functional Areas, Productivity Press 1997
- Ohno Taiichi, Toyota Production System. Beyond Large Scale Production Productivity Press 1988.
- Tapping, Don, Luyster Tom, Shuker Tom, Value Stream Management, Productivity Press 2001
- Womack James, Jones Daniel, Lean Thinking – Banish waste and create wealth in your corporation, Simon & Schuster 2003 (OBS! Ny och kompletterad utgåva 2003)
Lästips om LEAN
IndustriForums utgångspunkt i förbättringsarbetet
Bilföretaget Toyota arbetar efter 14 principer för att förbättras:
- Basera besluten på långsiktigt tänkande, även då det sker på bekostnad av kortsiktiga ekonomiska mål.
- Skapa processflöden som för upp problemen till ytan.
- Låt efterfråga styra, undvik överproduktion.
- Jämna ut arbetsbelastningen.
- Stoppa processen om så behövs för att lösa problem, så att kvaliteten blir rätt från början.
- Standardiserade uppgifter är en bas för ständiga förbättringar och för personalens delaktighet.
- Kontrollera visuellt så att inga problem förblir dolda.
- Använd bara pålitlig, väl utprövad teknik som passar personalen och processerna.
- Odla ledare som verkligen förstår arbetet, lever efter företagets filosofi och lär andra göra det.
- Utveckla enastående människor och grupper som följer företagets filosofi.
- Respektera partners och leverantörer genom att utmana dem och hjälpa dem att bli bättre.
- Gå och se med egna ögon för att förstå situationen ordentligt.
- Fatta beslut långsamt och i samförstånd men genomför dem snabbt.
- Bli en lärande organisation genom att oförtröttligt reflektera och ständigt förbättra.